top of page
  • ד"ר איציק אלפי

חוות דעת כלכלית בתובענה ייצוגית


תובענה ייצוגית הינו מצב שבו אדם יחיד תובע בשם קבוצה. התביעה מיועדת למקרים בהם נגרם נזק לקבוצה גדולה של נפגעים אך לכל פרט בקבוצה נגרם נזק קטן שאינו מצדיק הגשת תביעה פרטית. על מנת שהתביעה תאושר להתברר כתובענה ייצוגית, בית המשפט צריך להכריע אם התקיימו מספר תנאים וביניהם: קיום של נזק אישי לתובע וקיום של עילת תביעה משותפת לקבוצה. התובע צריך להגיש חוות דעת כלכלית שבה מתואר הבסיס העובדתי, הגדרת הקבוצה והמודל הכלכלי לפיו מוערך הנזק. בתי משפט מייחסים חשיבות רבה לחוות הדעת הכלכלית המוגשת יחד עם כתב התביעה. ככל שחוות הדעת מבוססת על בסיס נתונים ומודל כלכלי מתאימים, גדל הסיכוי שתאושר הבקשה לאישור התובענה כייצוגית.

דוגמאות לתחומים בהם להגיש ניתן חוות דעת כלכלית:

  1. חוות דעת בתובענה ייצוגית להטעיה בניירות ערך - ניתנת במצבים שבהם חברה מוסרת בתשקיף או בדיווח אחר מידע חיובי שקרי או מסתירה מידע שלילי שהיה עליה למסור. לגילוי המידע המטעה מתלווה בהתאם ירידה במחיר המנייה בבורסה.

  2. חוות דעת בתביעה ייצוגית נגד גופים פיננסים - ניתנת כאשר גוף פיננסי כדוגמת בנק, ברוקר או חבר בורסה מבצעים פעולות מנוגדות להנחיות של הרשות לניירות ערך וגורמות הפסד ללקוחות שפועלים דרכם.

  3. חוות דעת בתביעה על מחיר מוגזם או ניצול כח מונופוליסטי


40 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page