top of page
  • ד"ר איציק אלפי

מבחן אירוע - Event Study


המודל המקובל בהליכים משפטיים לבחינה של תגובת השוק לדיווחים מיידיים שמפרסמת חברה ציבורית היא מתודולוגיה הנקראת "מבחן אירוע" - Event Study. מבחן אירוע הינה שיטה סטטיסטית שפותחה על ידי כלכלנים נועדה לבחון את ההשפעה של אירועים חיצוניים על מחיר השוק של מניות. בתובענות ייצוגיות, בטענה להטעייה דיני ניירות ערך, נהוג לעשות שימוש במבחן אירוע לשם בחינת השאלה האם נגרם נזק למחזיקי ניירות ערך של החברה עקב הפרסום וכן זהו אמצעי לאמוד את הערך הכלכלי של הנזק. המתודולוגיה מבוססת על מדידת תשואת המנייה בעקבות פרסום הידיעה והשוואה לתשואה שהייתה צפויה בתקופה נורמלית ללא אינפורמציה חדשה.

ההנחה בבסיס השימוש במבחן אירוע היא שהשוק יעיל בהיבט מהירות ההתאמה של מחירי נכסים פיננסים לגילוי מידע בטווח הקצר, כאשר גודל התנודה מהווה אינדיקציה לערך הכלכלי של הידיעה החדשה.

השלבים של מבחן אירוע מתוארים להלן:


1. קביעת חלון האירוע - Event Window

נהוג לעשות שימוש בחלון אירוע שמתחיל ביום פרסום המידע ועד ליום אחד לאחר פרסום המידע. השימוש ביום שלאחר מועד הפרסום מניח שמשך ההשפעה של המידע אורכת יום נוסף. במקרים מסוימים מומלץ לבחון גם חלון אירוע שמתחיל ביום שקדם לגילוי המידע בהנחה שהמידע זלג לשוק טרם פרסומו הרשמי.


2. אומדן תשואה נורמלית צפויה בהיעדר האירוע

המודל הנפוץ ביותר לתמחור מניות הינו מודל ה-CAPM - Capital Asset Market Model. מודל זה מניח שהתשואה הצפויה הינה פונקציה של הסיכון השיטתי של המניה, תשואת תיק השוק וריבית חסרת סיכון. שאלה החשובה במודל זה היא בחירת מדד או מדדי יחוס נכונים שיביאו בחשבון הן את היבטי השוק הכללים והן היבטים מיוחדים לנייר הערך המדובר. את הפרמטרים של משוואת המודל מקובל לאמוד באמצעות רגרסייה לינארית תוך שימוש בנתוני השוק בחלון מדגם שאינו כולל את חלון האירוע וכולל בין 120 ל-250 תצפיות יומיות. מתוך משוואת הרגרסיה, ניתן לחשב את התשואה הנורמלית שהייתה צפויה בהיעדר אירוע.


3. חישוב תשואה בפועל במהלך חלון האירוע

התשואה בפועל בחלון האירוע הינה תשואת קנה והחזק בחלון האירוע המתקבל על ידי יחס בין מחיר המניה בסוף חלון האירוע למחיר המנייה בתחילת חלון האירוע.


4. חישוב התשואה העודפת השלילית

התשואה העודפת השלילית מתקבלת על ידי החסרת התשואה הנורמלית הצפויה בהיעדר ההטעיה מהתשואה בפועל.


5. בחינה של המובהקות הסטטיסטית של התשואה העודפת

להשלמת הניתוח, יש לבחון האם התשואה העודפת השלילית שהתקבלה היא מובהקת סטטיסטית. בשלב זה נדרש לבחון את המובהקות הסטטיסטית של התשואה העודפת המצטברת שחושבה על פני חלון האירוע. לצורך בחינה זו יש לעשות שימוש במודלים סטטיסטיים המתאימים למקרה הנבחן. מקובל לעשות שימוש במבחני Two-Sided t-test, One-Sided t-test ו-SQ Test


6. חישוב הנזק הכספי

הנזק הכספי מתקבל על ידי מכפלת התשואה העודפת השלילית בכמות המניות השייכות לקבוצה שניזוקה. כדי להעריך את כמות המניות הללו מקובל להשתמש במודל ה-Proportional Decay שבעזרתו אומדים את כמות ניירות הערך אשר נרכשו והוחזקו בתקופת ההטעיה. המודל מנכה מהמחזור בתקופה את אלו שנרכשו ונמכרו במהלך התקופה (משקיעי In and Out)


103 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page